Tuesday, January 17, 2017

Kiufte - delicious meatballs from the Balcans



Hello everyone! Today I am particularly excited because this is my first post on the new blog, and I can't wait to see this project of mine grow! ^_^
The recipe I present to you today is really simple and easy to make, but I like it a lot! It was taught to me by my husband and it is a traditional Bulgarian recipe. Kiuftes (or Koftes) are meatballs spiced up with a mixture of cumin and fenugreek - super tasty!  Actually the ones that I have had in Bulgaria have quite an intense cumin flavor compared to the recipe that I am sharing today, but since I am not a great fan of this spice I prefer this version, where the cumin just adds depth to the flavor, without being overpowering.
You could cook these meatballs in a pan with some oil, but I prefer baking them, as it makes for a lighter dish. Here is the list of ingredients (for about 15 meatballs)

500 g of minced meat (pork or pork and beef mix)
2 eggs
one medium onion, diced (about 100 g)
4 tbsp. breadcrumbs
1/2 tsp. cumin
1 1/2 tsp. fenugreek
salt and pepper to taste

You will also need:
More breadcrumbs for coating
Greek yogurt to serve

Note: if you like it, you can add some chopped parsley to the mixture – I forgot this time... :P

The preparation is really simple: add all the ingredients in a large bowl and mix together until combined. Take some of the meat mixture and roll it into your palms to form your meatballs. Roll them in the breadcrumbs to coat them.
Place your meatballs in a parchment lined baking sheet, brush them with vegetable oil (I use peanut oil), and bake them in the oven preheated at 200°, flipping them half way through.
Enjoy them with some Greek yogurt and nice fresh salad :)

And as promised, a nice surprise for you guys to celebrate the launch of the new blog...a video of this recipe! It is my very first time, so I am aware that there is a lot of room for improvement, but it was a lot of fun! I would like to film more videos, probably not for every post, but we will see how this goes :)
For now enjoy this one and let me know what you think about it!





KIUFTE - DELIZIOSE POLPETTE DAI BALCANI

Ciao a tutti! Oggi sono particolarmente entusiasta di condividere questa ricetta, perché è il mio primo post sul nuovo blog, e non vedo l'ora di vedere questo mio piccolo progetto crescere! ^_^
La ricetta che vi presento oggi è davvero facile da riprodurre, ma io la adoro! Mi è stata insegnata da mio marito ed è una ricetta tradizionale della cucina bulgara. Le Kiufte (o Kofte) sono delle polpette di carne arricchite dalla presenza di cumino e fieno greco - super gustose! In realtà quelle che ho assaggiato in Bulgaria hanno un sapore di cumino piuttosto forte. Poiché non sono una grande fan di questa spezia, preferisco la versione che vi propongo oggi, dove il cumino aggiunge carattere al piatto, ma senza dominarne i sapori.
Queste polpette possono essere cotte in padella con dell'olio, ma io preferisco la cottura in forno perché il risultato è più leggero, ma comunque gustoso.
Ecco la lista degli ingredienti (per circa 15 polpette):

500 g di carne macinata (di maiale o mista maiale e manzo)
2 uova
1 cipolla media, tagliata a cubetti (circa 100 g)
4 cucchiai di pan grattato
1/2 cucchiaino di cumino in polvere
1 cucchiaino e 1/2 di fieno greco
sale pepe a piacere

Inoltre vi occorrerà:
altro pangrattato per la copertura
yogurt greco per servire


Se volete potete aggiungere del prezzemolo tritato al mix per le polpette, io stavolta me ne sono dimenticata :P

La preparazione è davvero semplice: versate tutti gli ingredienti in una ciotola e amalgamate bene. Prelevate una parte del composto e formate delle polpette aiutandovi con i palmi delle vostre mani. Rotolate le polpette nel pangrattato e disponetele in una teglia ricoperta di carta da forno. Spennellate le con poco olio vegetale (io ho usato olio di arachidi) e cuocete in forno preriscaldato a 200° per 30 minuti, rigirando le polpette a metà cottura. Servite con dello yogurt greco e una bella insalata!

E, come promesso, una piccola sorpresa per festeggiare il lancio del nuovo blog...la video ricetta per queste polpette! E' il mio primissimo tentativo, e sono consapevole del fatto che c'è tanto da migliorare, ma mi sono divertita un sacco! Vorrei produrre altri video, probabilmente non per tutti i post, ma vedremo cosa ci riserverà il futuro :) Per ora buona visione, e fatemi sapere che ne pensate!